Via Bath naar Ilfracombe in Devon

3 augustus 2020 - Ilfracombe, Verenigd Koninkrijk

Na de pannenkoeken zijn we gisteravond nog een stukje gaan wandelen. Vanaf het vakantiepark liep er een paadje omhoog een heuvel op. Even twijfelden we, want aan het begin stond een bordje met de tekst: ‘Pas op voor adders’. Alhoewel een ontmoeting met een giftige slang mij niet zo aanlokkelijk leek, besloten we het er toch maar op te wagen...

Het leuke van de wandelpaadjes in Engeland is dat het altijd weer een verrassing is wat je tegenkomt. Dit paadje slingerde door een dicht bos heen. Vanaf een open plek hadden we ineens een schitterend uitzicht over de vallei. Omdat het langzaam donker begon te worden, zijn we uiteindelijk maar omgekeerd.

Vannacht kon ik niet slapen. We moesten al om 9 uur het de lodge uit en ik was bang dat we ons zouden verslapen.🙈Ik heb zo’n beetje ieder uur op mijn horloge voorbij zien komen. Om half 6 was ik er klaar mee en ben ik maar vast gaan pakken.

Na het ontbijt reden we stipt om 9 uur weg uit Cheddar. Omdat we waarschijnlijk toch niet voor de middag in het volgende huisje terecht konden, besloten we een omweg te maken. De kaaswinkel 🧀in Cheddar was helaas nog gesloten, dus reden we door naar Cheddar Gorge.

Cheddar Gorge is een kalkstenen kloof in de Mendip Hills. In de grotten in deze kloof is in 1903 het oudste complete menselijke skelet van Groot-Brittannië, Cheddar Man, gevonden, naar schatting 9.000 jaar oud. Helaas waren de grotten gesloten vanwege de corona maatregelen. Maar we hebben wel wat mooie foto’s van de kloof gemaakt.

Cheddar Gorge

Na deze korte tussenstop zijn we door gereden naar de stad Bath. Deze stad werd in de eerste eeuw gesticht door de Romeinen en staat op de werelderfgoedlijst. Helaas waren de tickets voor een bezoekje aan de thermen uitverkocht. Wel hebben we een kijkje genomen in de kathedraal.

Toen we bij een koffietentje wat gingen drinken - mét verrukkelijke brownies met salted caramel - kwamen we zowaar andere Nederlanders tegen. we hebben even op het terras zitten kletsen. Dit stel was met hun dochters op vakantie en kwam al acht of negen jaar in zuid-Engeland. Ze waren superenthousiast over ZuiD-Engeland en we hebben nog een paar leuke tips gekregen!

Bath

Het was weer een heerlijk zonnige dag - een graad of 22 - en we hebben nog even lekker door de stad gewandeld. Rond een uur of één zijn we weer in de auto gestapt. Op naar de provincie Devon!

Ook nu kwamen we onderweg weer langs de mooiste landschappen. Engeland is echt wel totaal anders dan ik had verwacht. Het is zo enorm afwisselend! Het ene moment rijdt je door glooiende heuvels, terwijl je even later dwars door de bossen rijdt. De steden en dorpjes zien er écht Engels uit, met leuke parken en overal bloemen.

Inmiddels hebben we ons geïnstalleerd in onze lodge op Mullacott park. Gelukkig is dit huisje een stuk ruimer dan het vorige en ruikt het ook niet zo muf. Fijn! Én...vanaf de veranda kunnen we in de verte de zee zien!

De zee 🌊